بهترین شیوه های تبلیغات پزشکی (روشهای طلایی تبلیغات مطب)

تبلیغات پزشکان

افزایش تعداد کلینیکها، بیمارستانها و مطب های خصوصی باعث شده بیماران هم گزینه های بیشتری برای انتخاب پزشک داشته باشند. در این میان، تبلیغات پزشکی (آفلاین و آنلاین) و مباحث دیجیتال مارکتینگ پزشکان هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ چرا که پزشکان و کلینیکها هم برای معرفی بهتر خدمات خود و توسعه کسب و کارشان نیاز دارند بیشتر دیده شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا با متنوع ترین و به روز ترین تکنیکهای تبلیغاتی در حوزه پزشکی به روشهای آفلاین و آنلاین آشنا شویم. در ابتدا سراغ روشهای تبلیغاتی آفلاین می رویم.


تبلیغات آفلاین برای پزشکان چه ضرورتی دارد؟

اگر روشهای پرهزینه و کم بازده مثل چاپ و پخش تراکت، اجاره جایگاههای تبلیغاتی در چهارراه های شهر و موارد مشابه را به عنوان روشهای کم تاثیر کنار بگذاریم؛ دیگر انواع تبلیغات آفلاین هنوز هم برای پرسونال برندینگ شما ضروری است. البته از آنجایی که هزینه تبلیغات آفلاین پزشکی در مقابل تبلیغات آنلاین بالاست، برای بهره وری بیشتر از این نوع تبلیغات باید نوع نگاهمان را به تبلیغات آفلاین تغییر دهیم:

از تبلیغات آفلاین برای جذب بیمار استفاده نکنیم! در عوض بهتر است هدف ما از تبلیغات آفلاین پزشکی، ماندگاری در ذهن مراجعین و حفظ بیماران مطب و کلینیکها باشد.


مهمترین روشهای تبلیغات آفلاین پزشکی

با توجه به نکاتی که درباره تبلیغات آفلاین در قسمت قبل گفتیم، روشهای زیر همچنان برای تبلیغات کلینیک های پزشکی و مطب ها ضروری هستند:

طراحی و چاپ لوگو

مطب داشته باشید یا کلینیک؛ همیشه لوگو بخشی از برند شماست و می تواند به خاص بودن شما کمک کند.

طراحی ست اداری پزشکی

طراحی سربرگ، کارت ویزیت، رنگ سازمانی، پاکتهای اداری و غیره به یکپارچگی سیستم مطب و کلینیک شما اشاره دارد. این یکپارچگی از منظر emotional marketing به ماندگاری شما در ذهن مراجعین کمک زیادی می کند.

طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشورهای مطب

یکی از روشهای واقعا موثر برای معرفی خدمات و تجهیزات شما به بیمارانی که در مطب نشسته اند، کاتالوگها و بروشورها هستند. این روش تبلیغاتی را هیچ گاه فراموش نکنید و قدرت آن را دست کم نگیرید!


انواع تبلیغات اینترنتی در حوزه پزشکی (دیجیتال مارکتینگ پزشکی)

زمانی بیلبوردهای شهر در حوزه تبلیغات حرف اول را می زدند؛ اما کم کم تبلیغات تلویزیونی جای آنها را گرفتند. تا اینکه در دو دهه اخیر، با رشد انفجاری اینترنت در دنیا و استفاده همه مردم از آن، فیلد تبلیغاتی جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ ایجاد شد که در مدت کوتاهی از بقیه روشهای تبلیغاتی سبقت گرفت.

دیجیتال مارکتینگ، مجموعه فرایندهای تبلیغاتی هستند که بر بستر اینترنت ارائه می شوند. این روش تبلیغات کلینیکهای زیبایی و درمانی در حوزه پزشکی نقش مهمی در افزایش جذب بیمار دارد. از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای پزشکان در مقایسه با روشهای قدیمی تبلیغات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه پایین
  • نرخ تبدیل بالا (تبدیل بازدیدکننده به مراجعه کننده)
  • قابلیت Track کردن و آنالیز نتایج تبلیغ
  • امکان بهینه سازی تبلیغات بر اساس آنالیزهای انجام شده
  • ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطب (که در تبلیغات آفلاین این امکان اصلا وجود نداشت)

بازدهی تبلیغات پزشکی آنلاین

تبلیغات آنلاین پزشکی بسته به روش تبلیغاتی شما می تواند زودبازده یا دیربازده باشد. در تبلیغات زودبازده باید هزینه بیشتری کنیم، اما جوابدهی هم خیلی سریعتر است. تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و تبلیغات پیامکی نمونه ای از این نوع تبلیغات هستند.

در مقابل، بعضی از تبلیغات آنلاین مطب ها دیر بازده هستند؛ یعنی بازدهی آنها شش ماه تا یک سال طول می کشد. این روشها نتایج عمیق تر و طولانی تری نسبت به تبلیغات زودبازده دارند و به مثابه یک سرمایه گذاری بلند مدت سودآور هستند. سئوی سایتهای پزشکی و مدیریت حرفه ای پیج اینستاگرام از مهمترین نمونه های تبلیغات دیربازده در حوزه پزشکی اند.


تبلیغات زودبازده بهتر هستند یا دیربازده؟

تفاوت تبلیغات پزشکی

برای یافتن جواب درست باید این موضوع را از چند جهت بررسی کنیم:

1. هزینه: هزینه تبلیغات زودبازده بیشتر از روشهای دیربازده است.
2. زمان: وقتی از تبلیغات زودبازده (مثل گوگل ادز) استفاده می کنیم، سریعا نتیجه آن را می بینیم. اما مسلما برای سئوی سایت پزشکی (آمدن به نتایج اول گوگل) یا رشد پیج اینستاگرام باید صبور باشیم.
3. بازخورد: «نرخ تبدیل» مفهومی است که برای نشان دادن میزان بازخورد تبلیغات از آن استفاده می شود. نرخ تبدیل در تبلیغات دیربازده حدوداً 5 برابر بیشتر از روشهای زودبازده است.

پس تبلیغات پزشکی آنلاین چه زود بازده باشند چه دیربازده، هر یک مزایا و کارکردهای خاص خود را دارند و در کنار هم می توانند بهترین نتایج را برای شما هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت به همراه داشته باشند. در نتیجه، برای فهمیدن اینکه چه روش تبلیغاتی برای مطب شما بهتر است، باید بودجه تبلیغاتی و وضعیت فعلی کسب و کارتان را در نظر بگیرید. همچنین می توانید از مشاوره متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ پزشکی در شرکتهایی مثل مگابرندینگ استفاده کنید.


نکته بسیار مهم درباره تبلیغات پزشکی در فضای آنلاین

برای موفقیت تبلیغات آنلاین، خیلی خیلی مهم است که بستر تبلیغاتی قدرتمندی داشته باشیم. یعنی این که قبل از اجرای تبلیغات بدانیم که کاربران بعد از دیدن تبلیغات ما در فضای وب به کجا وارد می شوند؟ چطور اطلاعات بیشتری کسب می کنند؟ و چه طور متقاعد می شوند؟
به همین علت است که قدرتمند بودن بسترهای تبلیغات آنلاین مهم هستند. در ایران، تبلیغات آنلاین پزشکی معمولا بر بستر وبسایت و پیج اینستاگرام است. پس لازم است قبل از انجام هرگونه تبلیغات آنلاین، این دو بستر را ایجاد و بهینه سازی کنیم. در غیر این صورت با هدر رفت منابع مواجه می شویم. در ادامه، بیشتر درباره بسترهای تبلیغات آنلاین (یعنی سایت و اینستاگرام) صحبت می کنیم.


تبلیغات آنلاین پزشکی بر پایه وبسایت

طراحی وبسایت یک تبلیغات اینترنتی کم هزینه اما ماندگار است. اولین ضرورت در عصر به شدت دیجیتالی شده امروز، داشتن یک وبسایت خوب است که در ادامه مراحل ایجاد و بسترسازی یک وبسایت خوب را بیشتر توضیح می دهیم.

گام اول: طراحی سایت پزشکی

اولین و مهمترین گام، داشتن یک وبسایت خوب با ویژگی های زیر است:

  • ریسپانسیو (قابلیت نمایش درست وب سایت در اسکرین هایی با سایزهای مختلف)
  • موبایل فرندلی
  • سرعت لود بالا
  • دامنه و هاست قوی
  • سئوی تکنیکال

پس اگر وب سایت دارید به شما تبریک می گوییم چون در جهت درستی قدم برداشته اید. اما اگر هنوز وبسایت خود را راه اندازی نکرده اید، هر چه سریعتر طراحی حرفه ای سایت خود را مطابق با نیازهای کاربران و موتورهای جستجو شروع کنید. برای آشنایی با معیارهای طراحی یک سایت خوب پزشکی، می توانید مقاله طراحی سایت پزشکی را در سایت ما مطالعه کنید.

گام دوم: تولید محتوا

حالا که سایت خود را دارید، باید خدمات و تجهیزات خودتان را معرفی کنید. اینجاست که به تولید محتواهای گرافیکی، متنی و ویدئویی نیاز دارید. پزشکان و کلینیک های متعددی وبسایت دارند اما به یک اندازه ورودی ندارند و حتی برخی از سایت خود کسب درآمد نمی کنند! ما همیشه علت را در بیس کار جستجو می کنیم. یعنی اینکه آیا محتوای سایت آنها امکان رشد و پروموت دارد یا نه؟
شرکتهایی مثل مگابرندینگ با تخصص چندین ساله در این زمینه، محتواهای رقابتی با سایتهای دیگر را با تکیه بر فاکتورهای زیر تولید می کنند:

  • تولید محتوای یونیک
  • انتخاب بهترین کیوردها براساس جستجوی کاربران
  • سئوی محتوا (Search Engine Optimization)

ما در مگابرندینگ تضمین می کنیم که با ارائه بهترین خدمات در زمینه تولید محتوای سئو شده، وبسایت شما را تبدیل به یک مرجع خوب اطلاعاتی در فیلد تخصصی تان خواهیم کرد.

گام سوم: سئوی سایتهای پزشکی

همانطور که گفتیم رقابت در نتایج اول گوگل به شدت بالاست و فقط قویترین ها برنده اند! با راه اندازی سایت و تولید محتوای سئو شده گام بزرگی را برای بازاریابی دیجیتال خود برداشته اید. در ادامه نیاز است با استفاده از تکنیکهای سئوی سایتهای پزشکی، وبسایت شما را در نتایج گوگل رشد و ارتقا دهیم. با سئوی اصولی، بعد از شش ماه تا یکسال می توانید نتایج سئو را ببینید و همین جا تضمین می کنیم از رشد مراجعین مطب خود متعجب خواهید شد.
سئوی وبسایت به افزایش بازدیدگنندگان سایت، افزایش زنگ خور مطب و رشد کسب و کار شما کمک زیادی می کند. سئوی وبسایت هرچند دیر بازده است اما نتایج آن شگفت انگیز است و در درازمدت کاهش هزینه های تبلیغاتی شما را بهمراه دارد.

سئوی سایت پزشکی

سئو بدلیل بازدهی بالا و تخصصی بودن، گل سرسبد دیجیتال مارکتینگ است. تخصص اصلی ما در مگابرندینگ، سئوی سایتهای پزشکی است و در صورتی که تمایل داشته باشید می توانیم نمونه کارهای سئوی خود را برای شما ارسال کنیم. کافی ست به واتساپ 09103996828 پیام دهید.

گام چهارم: تبلیغات اینترنتی

در گام چهارم برای رشد بهتر سایت شما و مراجعات مطب از انواع روشهای تبلیغاتی آنلاین پر بازده استفاده می کنیم که بر بستر وبسایت ارائه می شوند. مهمترین این روشها عبارتند از:

1- تبلیغات گوگلی؛ گوگل ادز (Google Ads)
با استفاده از تبلیغات گوگل ادز (گوگل ادوردز) یک شبه در پیج یک گوگل و بالاتر از بقیه سایتها ظاهر می شوید. پس یکی از خدمات سودآور مطب تان (لیزر، جراحی زیبایی، …) را انتخاب کنید تا بیماران با سرچ آن در گوگل، شما را در صفحه اول پیدا کنند. البته هزینه تبلیغات گوگلی برای کلینیکهای پزشکی نسبتا بالاست و خیلی مهم است که از چه ترفندهایی برای بودجه بندی این نوع تبلیغات استفاده شود. برای مثال، مدیریت بودجه با تکنیک «قیف برعکس» می تواند جلوی هدر رفتن بودجه تبلیغاتی شما را بگیرد. یا اینکه تبلیغات را اول از موارد نیچ تر و خاص تر شروع کنید و بعد به مرور دامنه کلمات خود را عام تر کنید.

2- تبلیغات بنری
تبلیغات بنری تبلیغاتی هستند که در سایزها و شکل های مختلف در وبسایت های پرطرفدار و پر بازدید، برای مدت زمان مشخصی منتشر می شوند. کاربران با کلیک روی تبلیغات بنری این سایتها وارد سایت شما می شوند. از آنجایی که طراحی لندینگ پیجهای اختصاصی در نرخ تبدیل بیماران به مراجعین مطب بسیار حائز اهمیت است، خیلی مهم است که برای جذب این کاربران وب سایت شما از هر لحاظ عالی باشد.

3- رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ تبلیغاتی
رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات غیر مستقیم است که به صورت یک مقاله آموزشی یا خبری در سایت های معتبر و پر بازدید گذاشته می شود. این روش تبلیغاتی جدا از بحث پرسونال برندینگ، نقش مهمی در افزایش رتبه گوگل، سئوی سایت و افزایش اعتبار شما دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین سایتها و دایرکتوری های پزشکی برای تبلیغات مطب

4- تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی که مشابه تبلیغات گوگلی است، شما برای هر کلیکی که روی تبلیغ تان خورده و بازدیدکننده وارد سایتتان شده است، هزینه پرداخت می کنید. این یک روش خیلی خوب و مقرون به صرفه برای تبلیغات پزشکان است؛ البته بشرطی که بستر تبلیغات آنلاین که همان وبسایت و لندینگ پیج تبلیغاتی شماست، به درستی طراحی شده باشد.


تبلیغات آنلاین پزشکی بر پایه اینستاگرام

اینستاگرام یکی از بهترین روشهای تبلیغات پزشکی در فضای مجازی در کشور است و می تواند به رشد و پروموت پزشکان در فضای مجازی کمک کند. این پلتفرم به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد، نه تنها مراجعین مطب را بیشتر کرده، بلکه نقش مهمی در جهت پرسونال برندینگ پزشکان هم دارد. از سال 2020 با الگوریتم های جدید اینستاگرام، دیده شدن در این شبکه اجتماعی سخت تر از قبل شده و کار با این سوشال مدیا را تخصصی تر کرده است. در مگابرندینگ ما با آشنایی با این الگوریتم ها و تسلط بر ترفندهای پروموت پزشکان در اینستاگرام با برداشتن گام های زیر می توانیم به رشد پیج و افزایش درآمدتان کمک کنیم:

اینستاگرام پزشکان

گام نخست: راه اندازی و مدیریت پیج اینستاگرام

راه اندازی و مدیریت پیج مطب مثل طراحی وبسایت، یک سرمایه گذاری معقول و بلند مدت با بازدهی بالاست. برای رسیدن به این هدف می توانید از خدمات تخصصی مگابرندینگ در زمینه های زیر بهره مند شوید:

  • تولید محتواهای متنی، ویدیویی و اینفوگرافیک های تخصصی در تمام فیلدهای پزشکی با بهترین کیفیت
  • کسب بهترین نتایج با استفاده از استوری، ریلز، هایلایت، هشتگ، لینکدهی، لایو و …
  • مدیریت کامنتها و دایرکتها
  • تامین امنیت پیج
  • مدیریت پیج
  • انتخاب بهترین پیجهای اینستاگرامی جهت تبلیغات هدفمند و افزایش فالوور
  • فیلمبرداری با یک یا دو دوربین در مطب با تجهیزات حرفه ای + ادیت حرفه ای ویدئوها
  • ادیت تخصصی ویدئوهای آماتوری که با موبایل از رضایت بیماران، کنفرانسهای بین المللی و غیره گرفته اید.
  • بررسی و آنالیز داده های پیج (آنالیز رقبا، میزان انگیجمنت مخاطبان با محتواهای منتشر شده)
  • تمییز دادن اطلاعات صحیح از داده های فیک

گام دوم: تبلیغات پزشکی در اینستاگرام

برای رشد سریع تر در اینستاگرام، نیاز است در کنار تولید محتوای کاربرپسند، از تبلیغات هم استفاده کنیم. در حال حاضر بهترین مدلهای تبلیغات اینستاگرامی عبارتند از:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ پزشکی
  • تبلیغات در پیجهای پربازدید واقعی

ما تبلیغ شما را در پیج های پر بازدید و معتبر اینستاگرام که مخاطبان آنها به دنبال خدماتی مشابه تخصص شما هستند، انجام می دهیم. انتخاب صحیح پیج برای تبلیغات اینستاگرامی، به تحلیل درست داده ها نیاز دارد و این یکی از مهمترین نقاط قوت مگابرندینگ نسبت به دیگر شرکتهای همکار است. بازتاب این توانمندی ما را می توانید در رشد اصولی و مداوم پیج های پزشکان طرف قرارداد ما ببینید.


سایر روشهای تبلیغات آنلاین

تبلیغات پزشکی آنلاین فقط به موارد بالا محدود نمی شوند. قطعا در دوره های خاصی از فعالیت خود به مدلهای تبلیغاتی دیگری هم نیاز پیدا می کنید؛ مثل:

  • ساخت لوگوموشن
  • ساخت تیزرهای تبلیغاتی جذاب و حرفه ای
  • کمپین های تبلیغاتی برای تجهیزات مطب (لیزر، کولپوسکوپی، هایفو و …)
  • کمپین های تبلیغاتی به مناسبت های خاص
  • مسابقات و اعلام تخفیف ها

البته ناگفته نماند که همه روشهای تبلیغات آنلاین، نیازمند این هستند که ابتدا بسترهای تبلیغات آنلاین (پیج اینستاگرام و وبسایت) بخوبی run شده باشند. بدون داشتن پیج و سایت هدفمند، تبلیغات آنلاین شما یا بازدهی مناسبی نخواهد داشت، یا تبدیل به یک چاه بی انتها برای بودجه تبلیغاتی شما می شود.

بودجه بندی تبلیغات پزشکی


سخن پایانی

همانطور که توضیح دادیم تبلیغات پزشکی به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می شود. بهتر است از تبلیغات آنلاین برای جذب بیمار و از تبلیغات آفلاین برای ایجاد حس خوب و وفاداری بیماران خود استفاده کنید. همانطور که برای تبلیغات آفلاین به مطب و کلینیک نیاز داریم، برای تبلیغات آنلاین هم باید زیرساختهای خوب و استانداردی داشته باشیم که شامل وبسایت و پیج اینستاگرام است.

از آنجایی که اجرای تبلیغات آنلاین و آفلاین، جدا از بحث زمان و هزینه به تخصص هم نیاز دارد، می توانید برای گرفتن بهترین نتیجه از تبلیغات تان، از روش برون سپاری تبلیغات استفاده کنید. شرکت دیجیتال مارکتینگ مگابرندینگ با سالها فعالیت تخصصی در زمینه تبلیغات اینترنتی پزشکان، آماده ارائه خدمات با کیفیت به پزشکان و کلینیکهای پزشکی در سراسر کشور است.

در صورت تمایل می توانید با کارشناسان ما در مگابرندینگ تماس بگیرید. پیشاپیش امیدواریم بتوانیم در مسیر تبلیغات و پرسونال برندینگ، به شما کمک کنیم و تماس شما به یک همکاری رضایت بخش و موثر تبدیل شود.

4.6/5 - (11 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *