چرا سرعت وبسایت شما اهمیت دارد؟

اهمیت سرعت وبسایت شما

اگر صاحب یک وب سایت هستید و یا اینکه قصد دارید به زودی یک سایت اینترنتی برای کسب و کار خود راه اندازی کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید حتما از آن‌ها مطلع شوید! به یاد داشته باشید که هرچه وب سایت شما به استانداردها و اصول موتور جستجو نزدیک‌تر باشد، میزان موفقیت آن بیشتر است. یکی از اصولی که نباید از آن غافل شوید، سرعت وبسایت است. ما در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم چرا سرعت وبسایت مهم است و باید چه اصولی را در این زمینه در نظر گرفت؟ جهت دسترسی سریع به مطالب مقاله از فهرست زیر می توانید استفاده کنید.


سرعت سایت چیست؟

سرعت وب سایت در اصل به معنای این است که چه مدت زمان طول می‌کشد تا سایت شما کاملا بارگذاری شود. سرعت وبسایت به فاکتورهای مختلفی از جمله نوع هاست، محتوای بارگذاری شده و حتی بهینه سازی سایت بستگی دارد.


اهمیت سرعت سایت برای کاربران

سرعت وب سایت رابطه مستقیمی با تجربه کاربری دارد. به طور بالقوه هرچه سرعت وبسایت بالاتر باشد، کاربران شما سریع‌تر به محتوای سایت دسترسی خواهند داشت و این موضوع برای آنان رضایت بخش است. به عنوان مثال اگر در سایت خود، خدمات و یا محصولاتی را به مشتریان ارائه می‌دهید، سرعت مناسب بارگذاری این امکان را به کاربران شما خواهد داد که بتوانند سریع محصولات شما را ببینند، بررسی کنند و یا حتی نسبت به خرید کلا و خدمات اقدام نمایند. همچنین اگر مقالاتی که بعنوان راهنما در سایت خود قرار می دهید بر اساس اصول سئو باشد کاربران با وارد کردن کلمات کلیدی به آن مقاله دسترسی پیدا می کنند. اگر به دنبال این هستید که بدانید چطور یک مقاله سئو شده پزشکی نوشته می شود حتما این مقاله را بخوانید.


چرا بالا بودن سرعت وب سایت شما مهم است؟

باید بگوییم که هیچ چیزی خسته و کسل کننده‌تر از سرعت کند یک سایت نیست! یک وب سایت آهسته باعث جلوگیری از استفاده کاربران شده و آن‌ها را مجبور به استفاده از محتوای سایت رقابت شما می‌کند. بنابراین سرعت آهسته سایت می‌تواند منجر به رتبه بندی موتورهای جستجوگر ضعیف، کاهش کل ترافیک سایت و تجربیات منفی کاربران شود.

دلایل اهمیت بالا بودن سرعت وبسایت شما

بالا بردن نرخ تبدیل

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که سرعت سایت بر نرخ تبدیل تأثیر می‌گذارد. اگر سرعت وبسایت شما زیاد باشد، متقابلا کسب و کار شما هم بیشتر خواهد شد و بازدید کنندگان و کاربران هم انگیزه بیشتری برای مشاهده محتوای سایت شما خواهد داشت.

کاهش نرخ برگشتی یا bounce rate

کاهش نرخ برگشتی به درصدی از کاربران اشاره دارد که پس از مشاهده فقط یک صفحه وب سایت، در صورت کند بودن آن صفحه را ترک می‌کنند. اگر یک صفحه در عرض چند ثانیه بارگیری نشود، کاربران احتمالاً پنجره را می‌بندند یا روی دکمه برگشت کلیک می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، معمولا چنین سایت‌هایی برای هر ثانیه اضافی که بارگیری صفحات آن‌ها انجام شد، 10٪ از کل کاربران خود را از دست دادند.

بهبود رتبه گوگل

از آنجا که گوگل تمایل دارد هرچه سریع‌تر اطلاعات مربوط به کاربران را در اولویت قرار دهد، عملکرد سایت عامل مهمی در رتبه بندی جستجوی گوگل است. عملکرد یک سایت در دستگاه‌های تلفن همراه برای سئو سایت هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تجربه کاربر و رضایت بازدید کننده‌ها

بارگذاری طولانی صفحه و زمان پاسخگویی ضعیف به اقدامات کاربر، باعث عدم ایجاد رضایت مشتریان خواهد شد.  انتظار برای بارگذاری محتوا، برای کاربران ناامید کننده خواهد بود و در چنین مواردی فرد برای خارج شدن از سایت شما و دیدن سایت‌های رقبا تردید نخواهد کرد.


چه عواملی بر سرعت سایت تاثیر می‌گذارند؟

معمولا موارد مختلفی وجود دارند که رعایت آن‌ها بر بالارفتن سرعت وبسایت و در نهایت سئو سایت تاثیر گذار هستند. در ادامه برخی از مهمترین این عوامل را شرح خواهیم داد:

محتوای وبسایت

میزان منابعی که یک وب سایت باید بارگیری کند، تاثیر زیادی بر عملکرد سایت می گذارد. فایل‌های پرحجم، محتوای ویدئویی و تصاویر با حجم و سایز بزرگ همگی بارگذاری قابل توجهی را به یک صفحه وب سایت اضافه خواهند کرد. بنابراین اگر در ارتقای وب سایت خود جدی هستید، حتما برای افزایش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر را در اولویت قرار دهید.

عوامل موثر بر سرعت بالای سایت

استفاده از CDN ها

CDN یا) Content Delivery Networks شبکه‌های گسترده‌ای از سرورها(، اجازه می‌دهند که کاربران از طریق یک وب هاست نزدیک، به یک نسخه‌ی ذخیره شده از وبسایت شما دسترسی پیدا کنند. تجهیزات شبکه محلی مورد استفاده و کیفیت خدمات ISP بر اتصال شبکه تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، برخی از دستگاه‌های تلفن همراه که به جای اتصال به اینترنت از طریق وای فای ، از 3G یا 4 G استفاده می‌کنند، معمولاً اتصالات شبکه کندتری دارند.

حذف پلاگین‌های غیر ضرروری

برخی از سایت‌ها از پلاگین و اسکریپ‌های زیادی در سایت استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که هر پلاگین برای اجرا شدن نیاز به منابعی دارد و همین امر باعث کند شدن سایت شما خواهد شد. معمولا پلاگین‌های پر استفاده از نظر امنیت و سرعت توسط افراد پشتیبان، تست خواهد شد.

فعال بودن حافظ موقت

Caching (حافظه ی موقت) مرورگر، به کاربران اجازه می‌دهد یک کپی از صفحات سایت را ذخیره کنند. در صورت بازگشت به این صفحات و استفاده مجدد از آن‌ها محتوا از حافظه موقت گرفته می‌شود و دیگر نیازی به لود سایت نیست. بنابراین؛ سرعت سایت شما کم نخواهد شد.

قالب وبسایت

قالب در نظر گرفته شده برای وب سایت، می‌تواند بر سرعت وب سایت شما تأثیر بگذارد. اگر وب سایت شما دارای کدهای پیچیده باشد، به صورت کند بارگذاری خواهد شد. بنابراین به جای اینکه فقط به طراحی و ظاهر وب سایتتان دقت داشته باشید، از اهمیت قالب آن برای افزایش سرعت سایت غافل نشوید.

قالب وبسایت پزشکی

اگر صاحب وب سایت پزشکی هستید و یا اینکه قصد دارید برای بهبود افزایش سرعت وبسایت و دیگر عوامل مهم در سئو سایت اقدام کنید، می‌توانید در این مورد با متخصصان و مشاوران در شرکت مگابرندینگ مشورت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای طراحی و سئو سایت پزشکان با شماره 09103996828 تماس حاصل فرمایید.


چگونه توسعه دهندگان می‌توانند سرعت وب سایت خود را اندازه بگیرند؟

تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، تست سرعت وب سایت را ارائه می‌دهند. بسیاری از تست‌های سرعت علاوه بر ارائه معیارهای عملکرد، می‌توانند عناصری که سرعت یک صفحه وب را کاهش می‌دهد، شناسایی کنند.

ابزار GTMETRIX یکی از بهترین ابزارهای موجود برای سنجش بارگذاری صفحات سایت و سرعت سایت است و به راحتی مشکلات بارگذاری سایت را به شما نشان خواهد داد.


سخن پایانی

همان طور که اشاره شد، سرعت سایت به عوامل مختلفی همانند بهینه سازی تصاویر، محتوای وب سایت و استفاده از پلاگین‌های غیر ضرروری بستگی خواهد داشت. بررسی این موضوع که کدام عوامل می‌توانند در کند بودن سرعت سایت شما تاثر بگذارند؛ از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر اساس برخی از گزارش‌ها، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد داشتن وب سایت کند، تأثیر منفی بر سئو، درآمد، نرخ تبدیل و قابلیت استفاده خواهد گذاشت.

اگر سئو و سرعت وبسایت و همچنین جذب بیماران جدید برای شما از اهمیت بسزایی برخوردار است، می‌توانید برای سئو وب سایت پزشکی خود با متخصصان بازاریابی شرکت مگابرندینگ مشورت داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای سئو سایت پزشکان با شماره 09103996828 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *